måndag 1 juni 2009

Pallkragar

Nu har vi äntligen fått ner plantorna i våra nya pallkragar. Dessa pallkragar är placerade bakom lekstugan och laserade svarta liksom de andra vi har.


Vi har grävt bort grässvålen, lagt en duk för att skydda mot ogräs och sedan fyllt på med grus och sönderslagna takpannor(!) för dränering och vattenhållning. Därefter har vi fyllt upp med jord, kobajs, barkmull, 9 st 50-liters säckar, och lite hönsgödsel. På bilden blandar min "barfota-Ernst" jorden.


I ena lådan har vi planterat Allåkerbär, 3 olika sorter, Linda, Beata och Sofia. Idén att planter Allåkerbär fick jag från lysande Tinas trädgård. Åkerbär är Norrbottens landskapsblomma, så liten och söt. Dessutom är riktiga Åkerbär fantastiskt goda, fast den smaken kanske man inte kan hoppas på.
I den andra lådan är det blåbär. Längst bak, Amerikanska jättblåbär och längre fram Emil och Putte. Förhoppningsvis blir det lite bär för barnen att gå och plocka i sommar.
I de andra lådorna spirar det för fullt. Men det få bli en annan dags bloggande.

2 kommentarer:

Diana sa...

Så mysigt det ser ut!

Jenny sa...

Hej!

Vad kul att du besökte min blogg :)

Javisst ska du prova på att plantera akleja, tycker jag. Vad jag har hört så är aklejan lättodlad - den sår om sig själv och blandar färger helt vilt, så det är alltid en överraskning vad det blir. Kul! :)